February 6th, 2011

Wallpaper reinvented

Filed under: Know-how — Ondřej Válka @ 21:52

Since I switched to the Mac OS X a few years ago, I started to use my desktop in a different way then before. All the application icons I use every day were moved to the Dock and the desktop itself became a blank space.

Just for a second, try to thin out what does your table desk looks like. Is it cluttered up with stuff or is it a workbench where current items are operated? I use my desk in the second way and the same is for my desktop. Anyway, from time to time, the desktop gets filled up and mastering all the files becomes difficult.

Is there a way of managing desktop in an effective an elegant way? As I got used to a GTD-like system of personal project management, I came with an answer to the question.

Having divided the desktop in 5 vertical bars I gained 5 space for 3 to 6 projects. Just a few notes on the system:

  • The very right bar is an inbox and working space for any short-time temporary files and drives that are mounted to the system.
  • The bar next the very right one is an inbox in fact. It’s the place where to put all the inspiration images, links and documents, found while browsing the Web. I clean up this space usually once a week.
  • If a project is extensive, it usually takes up a whole bar. If there are more projects, placing the icons to the top (resp. to the bottom) of the screen one gains a space for all of them.
  • The system is able to handle large amounts of icons which might not be possible without using it.

Not satisfied with the colors? Design your own scheme!

January 30th, 2011

God bless Smashing Magazine!

Filed under: Essays — Ondřej Válka @ 16:30

Designers, still admiring Smashing Magazine? http://goo.gl/o96bi

Web design is a synthesis of many fields: visual design, typography, colors, photography, layout, interaction design, information architecture, (on-line) marketing, psychology, copywriting, technology (both front-end and back-end)… you name it.

Being a good Web designer (I mean really good) is a difficult task.

When you’re an intermediate/beginner Web designer, you need to know what to learn, where to start. However, once you get the overview, you need a deep insight and understanding. While beginners should read about Web design, the advanced guys must read about all the particular fields named above.

Don’t get me wrong, Smashing Magazine guys have done gorgeous job. I’m just afraid that many good Web designers read only about Web design.

November 26th, 2010

Innovative User Interfaces

Filed under: Talks — Ondřej Válka @ 09:05

A super-tiny talk I gave today.

To create an innovative user experience you need to embrace the latest technology together with people and their needs. Then the miracle of innovation happens.

Enjoy a few examples of innovative user interfaces.

View the rest of my presentations at Slideshare.

October 26th, 2010

Ignoruji trendy – jsem spatny designer?

Filed under: Essays — Ondřej Válka @ 08:02

Obcas se lidi ptam na nazor a oni mi odpovidaji. Vcera to byl Pavel Macek.

Moje otazka

Design UI na Webu podleha trendum. Frci sum, jemna tlacitka a prechody, komunita sjizdi Dribbble. Neprilis mych navrhu ovsem oplyva takovymi prechody, vylestenymi veci atd., protoze to nepovazuju za stezejni. A stale vice kolem sebe vidim spickova UI, ktere rozhodne “trendy” nejsou. Jsem spatny webdesigner? Znamena prizpusobeni se (platforme) Webu prijeti aktualnich trendu? Proc se prizpusobit? A kdy si razit svou?

Pavlova odpoved

Design UI (na jakékoliv platformě) podlehá trendům. To je prostě fakt. Nemusí to být ale špatně. Základem trendu je totiž většinou nějaká dobrá myšlenka, nápad. Např. šum: Přechody v odstínech šedi jsou často obětí rozpásování, kdy místo plynulého přechodu, jsou pásy. To je díky špatné kvalitě vykreslení, monitorů. Šum toto do jísté míry potlačí. A pak, pro lidské oko není příliš obvyklé vidět naprosto neporušenou čistou plochu, takže použití šumu (smrtelníkem nepostřehnutelného) vytvoří přirozenější dojem.

Jakmile tento objev začne používat více designérů, pomalu se ztrácí původní důvod a vzniká trend. To ale neznamená, že je šum pouze trend. To samé platí pro přechody, použítí detailů na tlačítkách apod. Důležité je, že když tyto prvky nepoužiješ a tvoje cílová skupina po tom neprahne (jejich zájem neutrpí absencí těchto prvků), pak neděláš nic špatně. Navíc, trendy vznikají tak, že někdo začne dělat něco jinak.

Rozhodně je nejlepší se prizpůsobit platformě. Nemyslím jejím trendům, ale jejím omezením (vysoký kontrast prvků pro obrazovky telefonnů kvůli dennímu světlu apod.). Pak až přichází na řadu trendy, preference cílové skupiny a tvoje preference. Ať si říká kdo chce co chce, podle mě jsou důležité i preference designera a jeho vlastní styl. To číní produkt jedinečným a osobitým. Ale zase platí, s mírou…

A poslední moudro: za trendy (ať se to zdá jakkoliv zvláštní), leží vždy nějaké logické vysvětlení. Špatným designerem se stávám, když tyto věci ignoruju. A už je jedno jestli je ignoruju, zatím co trend používám nebo ne.

Diky, Pavle!

October 22nd, 2010

An interview: PPPS and Carsonified

Filed under: Events — Ondřej Válka @ 08:19

Yesterday I had a great time with Nikol Kokesova and Tomas Macuga from divDesign. These two folks power a Facebook page called Czech designers and webdesigners where the interview was published.

We’ve been speaking about our local event called PPPS (more about PPPS in Pavel Macek’s article)
and my staying at Carsonified’s Summer Camp 2010.

The interview is available in Czech only.