Uplynulý týden mi přinesl pár zajímavých konverzací, ve kterých padly velmi zajímavé názory, které spolu souvisejí a se kterýma se více než ztotožňuji. Není důležité, kdo to řekl. Stačí, když budete vědět, že to byli lidé, nad jejichž názorem stojí zato zamyslet se.
Názor prvního
S tím souvisí několik názorů na webdesignery, které jsem si v poslední době udělal (chtěl jsem o tom napsat pár tweetů, ale tím bych akorát někoho urazil – takové hlášky bez kontextu vždycky někoho urazí):
- Webdesigneři by si měli uvědomit, že typografie je jen jedna. Vykašlat se na ten scestný výraz “web typography” a prostě si přečíst nějakou pořádnou knížku o typografii. Tam se dozví víc než z pitomých stránek nebo konferenčních přednášek (jedna z nedávné doby je typická). Typografie má rozsáhlou znalostní bázi (lepší výraz nemám), který nejde shrnout do pár hodin nebo útržkovitého webového psaní.
- Je skvělé, že jsou webdesigneři (narozdíl od mnoha typicky grafických designerů) zvyklí se sebevzdělávat. Vychází to asi z toho, že není žádná škola na webdesign a lidé jsou prostě nuceni studovat online a na konferencích. To má svoje nevýhody (nečtení knih, vynalézání kola — gridy jsou typická ukázka), ale evidentně to stimuluje schopnost sebevzdělávat se.
- Webdesign tím předchozím ale taky dost trpí. Webaři nejsou zvyklí dívat se jinam než na web. Ani pro inspiraci, ani pro informace. Proto spousta webů vypadá tak podobně. Leckdy není důvodem praktičnost (kdy konvenčnost rozhraní znamená lepší použitelnost), ale omezenost (neschopnost se pro inspiraci podívat na jiný design, architekturu, umění, …). Lapidárně řečeno, webdesigneři jsou vizuálně nevzdělaní. A to nejspíš platí jen pro ty průměrné, ale je to obrovská skupina. Tohle je ovšem pravda i o mnoha designerech obecně. Není lehké si držet přehled, zvlášť mezioborový. Mluvím z vlastní zkušenosti. A taky je to docela dobrý návod, jak se vymanit z průměrnosti.
Myšlenka druhého
Mně strašně mrzí, že u nás hodne studií (které nejsou úplně zaměřené na webdesign), mají výborné koncepty, ale strašně chabé a amatérské provedení. A webdesignové firmy maji zase super provedení, ale žádný koncept.
Moje poznámka
Příkladem budiž www.ton.cz, který má výborný koncept, například skvěle využívá vysoké rozlišení, ale má nedotažené některé vizuální a funkční detaily, včetně místy slabého technického zpracování. Přesto je mi bližší, protože má myšlenku. Mám raději dobrý koncept, u kterého lze technické zpracování dotáhnout.
Ondřej Válka
Související http://www.markboulton.co.uk/journal/comments/a-richer-canvas
March 30th, 2011 at 12:46Pavel Maček
S hlavní myšlenkou naprosto souhlasím.
A typografie je jen jedna. Podle mě to vychází i z hlavní funkce typografie – čitelnosti. Pravidla, které říkají, že na řádku by mělo být tolik a tolik znaků, jsou jen berličky. Pod tím vším je základní univerzální pravidlo – text musí být čitelný. Správná forma, v jaké je text čitelný, už zálěží na daném médiu.
Takže se mění pouze berličky, ne samotná typografie. Proto beru pojem “webová typografie” také pouze jako berličku.
March 30th, 2011 at 13:03Jiří Březovský
Souhlasím s tím, co jsi napsal. Asi před týdnem jsem si dal předsevzetí a cíl zamakat pořádně na myšlenkách mých webů. Čím více mám zakázek, tím více si uvědomuju, že nejsem vůbec kreativní a to chci změnit – chci weby co mají myšlenku a nemají v sobě klasický přístup.
Věřím, že se mi to časem povede, ale to už posoudí jiní.
March 30th, 2011 at 14:02Jiří Tvrdek
Líbí se mi tohle zamyšlení a dovolím si reagovat. Na začátek bych předeslal, že není důležité to, k jakým myšlenkám lze dojít a jak co nazývat, ale co konkrétního to znamená pro praxi.
Na začátku zmiňuješ pojem Web typography. Říkáš, že typografie je jen jedna. Podle mě je jedno, jestli si jí teď rozdělíme na nějaké další pod-pojmy, protože nám pak může uniknout to hlavní: Uvědomit si, kde pro web a pro tisk platí rozdílné zákonitosti.
To hlavní, co je třeba si uvědomovat, je podle mě to, že webový design je interaktivní a jeho efektivita je měřitelná. Interaktivita nikdy nehrála v grafickém designu významnou roli, přišla až s webem. Uživatelské testování nám najednou otevřelo svět, který je blízko vědě. Jako bychom na typografii najednou mohli aplikovat věděckou metodu, protože nyní můžeme na základě definovaného cíle přesně změřit, co funguje a co nefunguje. Co je pravda, a co je jen domněnka tvůrců nebo zažitý omyl. Tím se může typografie očistit od jakýchkoliv subjektivních domněnek a mylných závěrů, ke kterým mohla za roky vývoje dojít.
Nechtěl bych, aby tato reakce vyzněla tak, že se odmítám typograficky vzdělávat, tak to není. (Mimochodem, když říkáš, aby si čtenáři přečetli jednu dobrou knížku o typografii – doporučíš jednu konkrétní, která ti dala nejvíc?) Jen chci mít na paměti, za jakých okolností byla daná kniha psána, a že některé závěry jsou platné jen pro tehdejší situaci.
March 30th, 2011 at 14:27Ondřej Válka
Jirko, z knizek ciste o typografii mi fakt asi nejvic dala ta nejdulezitejsi The Elements of Typographic Style. Ale musi se precist cela — az pak si clovek uvedomi jak funguje pismo v tisku, jakou historii v sobe jednotliva pisma nesou atd. V posledni dobe to pak byla asi About Face: Reviving The Rules Of Typography, ktera je pekne a zajimave napsana.
Tvoje myslenka s uzivatelskym testovanim je dobra, ale namyslene se dovolim tvrdit, ze vetsina k takovemu nahledu ani nedojde. V lepsim pripade zustanou trcet mezi haldami clanku o zakladech jako je delka radku a radkovy proklad, v tom horsim mezi tutorialy k efektum ve Photoshopu.
Je to z urciteho uhlu pohledu podobne gridum: az je poznas, tak je muzes porusovat. Nebo spis skutecne pouzivat tak, aby ti dobre slouzily.
March 30th, 2011 at 17:02Filosof
Typografie je jen jedna – o typografii jsem se paradoxně dozvěděl nejvíce z knih, které byly napsány před nástupem počítačů. A pak je tu samozřejmě praxe… a sazba…
Ke knihám:
- http://blog.filosof.biz/jan-tschichold-asymmetric-typography/ (prakticky nesehnatelná, ale jednu mám)
March 31st, 2011 at 08:26- http://blog.filosof.biz/the-elements-of-typographic-style/ (the bible)
- http://www.amazon.com/Typographie-Manual-Design-Emil-Ruder/dp/3721200438
- http://www.amazon.com/Systems-Graphic-Systeme-Visuele-Gestaltung/dp/3721201450
Ondřej Válka
Myslim si, ze slovo paradoxne vubec neni treba. Sam treba v bakalarce pises, ze webdesign je interdisciplinarni obor. Tj. musime cist knizky predevsim mimo webdesign.
March 31st, 2011 at 09:54Filosof
to je taky fakt.. btw mohl bych přihřát polívčičku jedné typoakci příští týden v Brně – http://www.facebook.com/event.php?eid=133088996763789
April 1st, 2011 at 10:03